Skip to main content

Stabilita firmy je důležitější než poskytované výhody

Stabilita firmy je důležitější než poskytované výhody
Zaměstnanci chtějí od svých zaměstnavatelů zejména týden dovolené navíc a služební automobil i k soukromým účelům. Stejně jako v předchozích letech by se stále rádi více vzdělávali. Naopak tradiční bonusy, jako občerstvení, stravenky nebo u specializovaných pozic mobilní telefon či notebook, již nepovažují za výhodu, ale za samozřejmost.


Studie Salary & Benefits Guide 2009-2010 společnosti Robert Half také ukázala, že oblast zaměstnaneckých výhod byla v roce 2009 výrazně zasažena nepříznivou ekonomickou situací.

Žádaná je pružná pracovní doba

"Z výsledků průzkumů vyplývá, že firmy omezovaly benefity průřezově ve všech sledovaných oborech. K jejich odebírání docházelo asi ve 25 až 40 procentech případů, nejvýznamněji u finančních a účetních pozic. Mezi nejčastěji odebrané výhody patřily jazykové kurzy a 13. platy," uvádí Aleš Křížek, ředitel firmy Robert Half v České republice.

"V letošním roce poprvé sledujeme, že zaměstnanecké výhody nejsou pro uchazeče zásadní při rozhodování o pracovních pozicích. Pro uchazeče se již v roce 2009 stala nejdůležitějším kritériem stabilita společnosti a možnost profesního růstu," doplňuje. Týden volna navíc se objevuje v nejžádanějších benefitech prakticky ve všech oborech. Pět týdnů dovolené v současné době zaměstnavatelé svým zaměstnancům již běžně dopřávají, jedná se o druhou nejčastěji poskytovanou výhodu. Stále výš do top 10 nejvyhledávanějších benefitů ovšem proniká dovolená v délce šesti týdnů. Reálně ji však zatím poskytuje jen minimum zaměstnavatelů.

Nejrozšířenějšími benefity napříč všemi obory jsou dlouhodobě stravenky, pět týdnů dovolené a občerstvení. Řada firem svým zaměstnancům poskytuje také služební notebook a mobilní telefon. Podle Aleše Křížka si už ovšem zaměstnanci na tyto výhody zvykli a přestávají je považovat za významné benefity. Stále větší zájem mají však o možnost využívat pružnou pracovní dobu, která se ale zároveň řadí i mezi pět nejčastěji nabízených výhod.

Služební automobil se cení nejvíce

Mezi nejvíce využívané zaměstnanecké výhody v rámci obchodu a marketingu patřily mobilní telefon k soukromým účelům, notebook a 5 týdnů dovolené. Nejžádanější výhodou mezi obchodníky a pracovníky v marketingu, bez ohledu na délku praxe a obor, je služební automobil využívaný i k soukromým účelům. Nově se v žebříčku nejžádanějších výhod objevilo proplácení plného platu v době pracovní neschopnosti.

"Zajímavé je, že služební automobil se v marketingu a obchodu stále nepovažuje za úplnou samozřejmost, ale patří k benefitům, kterých si zaměstnanci dlouhodobě nejvíce cení," upozorňuje Aleš Křížek. Kandidáti ve všech kategoriích by také shodně uvítali 5 týdnů dovolené a odborné vzdělávání. Z hlediska seniority pozic je patrná rostoucí obliba využití možnosti práce z domova u vyššího managementu (3. příčka), kterou upřednostňují proti jazykovým kurzům. Ty naopak figurují na úkor "home officu" v žebříčku pěti nejžádanějších výhod u juniorských pozic a středního managementu.

Přistoupilo se i k omezení benefitů

Z hlediska oborů chtějí mít možnost pracovat doma zejména zaměstnanci v marketingu a obchodníci z technických oblastí. Pouze ve farmacii patří mezi pět nejžádanějších benefitů proplácení plného platu v době pracovní neschopnosti. Obchodníci v oblasti služeb a FMCG (rychloobrátkové zboží) by zase na rozdíl od jiných oborů více ocenili 2 týdny dovolené navíc.

Mnoho zaměstnavatelů v oblasti obchodu a marketingu v roce 2009 rovněž poprvé přistoupilo k omezování zaměstnaneckých výhod, a to z důvodu úspory nákladů. Nejčastěji docházelo k omezení finančních prostředků na jazykové kurzy a příspěvky na penzijní připojištění. Průzkum také ukázal, že na některých pozicích, převážně v marketingu, byly zaměstnancům odebrány služební automobily k soukromým účelům. Napříč obory pozorujeme také méně časté vyplácení 13. platů a snížení počtu tzv. sick days.


Porovnání benefitů

Všeobecně

>Nejčastější benefity:

1. stravenky

2. 5 týdnů dovolené

3. občerstvení, nápoje

4. pružná pracovní doba

5. notebook

>Nejžádanější benefity:

1. 5 týdnů dovolené

2. služební automobil k soukromým účelům

3. jazykové kurzy

4. odborné vzdělávání

5. stravenky

Obchod a marketing

>Nejčastější benefity:

1. mobilní telefon k soukromým účelům

2. notebook

3. 5 týdnů dovolené

4. služební automobil i k soukromým účelům

5. stravenky

>Nejžádanější benefity:

1. služební automobil i k soukromým účelům

2. 5 týdnů dovolené

3. odborné vzdělávání

4. jazykové kurzy

5. mobilní telefon k soukromým účelům

AUTOR: peh

Zpracováno podle materiálů společnosti Robert Half

ZDROJ: REGAL
DATUM: 19.05.2010
SEKCE: MANAGEMENT
RUBRIKA: lidské zdroje
www.iHned.cz

Back to top