Skip to main content

Pět otázek, které vám pomůžou zjistit, zda v nové práci zapadnete

Pět otázek, které vám pomůžou zjistit, zda v nové práci zapadnete

Otázky, na které byste se měli zeptat před nástupem do nového zaměstnání.

Slyšeli jste někdy spojeni „kancelářská rodina“? Už máte tu svou? S lidmi v práci, kolegy a spolupracovníky trávíme celé dny – sdílíme společné prostory, pracujeme spolu, chodíme na obědy, komunikujeme, slavíme, rozčilujeme se, pomlouváme a občas se i pohádáme. Je to naše druhá rodina. Jak známo, rodinu si vybrat nemůžeme, v případě kancelářské rodiny je situace o dost snazší. Stačí se dobře a včas zeptat na ty správné otázky a dá se klidně zabránit katastrofě.

Znáte ten trapný moment, když se vás na pracovním pohovoru zeptají, jestli vás něco zajímá a jako naschvál vás v tu chvíli nenapadá žádná smysluplná otázka? To je ten správný okamžik, kdy můžete zazářit trefnými dotazy a současně odhalit, jaká je vlastně kancelářská rodina, ke které se chystáte připojit.

Jak se mi vlastně zamlouvá společnost a nabízená pozice?

První otázku by měl položit každý sám sobě. Jsou inzeráty, u kterých si říkáte: „Ano! To je přesně pro mě, to jsem já, to chci dělat!“ Narazíte ale také na ty, u kterých sice splňujete předpoklady, ale současně cítíte, že to celé působí jaksi nepřirozeně. Dnes je trendem popisovat pracovní pozice odlehčeným stylem, který koresponduje s celkovou kulturou firmy. Problém je, že to často vyústí v trapné a nesrozumitelné zkazky, ale i to lecčems vypovídá.

Také musíte počítat s odlišnou firemní kulturou a vztahy na pracovišti v závislosti na velikosti společnosti. Pokud si zvolíte nadnárodní korporaci, dočkáte se jiného přístupu než v malé „rodinné“ firmě, kapitola sama pro sebe je pak prostředí start-upů.

Tip: Víte, že existují stránky, kde zaměstnanci píšou recenze na své zaměstnavatele? Jedním z takových portálů je Kununu (zatím zde najdete jen globálně působící firmy).

„Stýkáte se i mimo práci?“

Existuje i svět mimo kancelář, kde se budete s kolegy potkávat. Není dnes výjimkou, že jsou pořádána různá školení, jezdí se na semináře, konference a vy tak strávíte s kolegy i více dní v kuse na cestách. Je proto důležité, abyste si alespoň trochu rozuměli. Může být součástí firemní kultury, že se „dobrovolně“ chodí každou středu někam posedět. Dnes se také hodně vidí, že se v rámci firmy chodí společně běhat nebo jinak sportovat, objevují se fotbalové a hokejové týmy… Zeptejte se, zda se to v dané firmě také pěstuje.

Tip: Myslete na to, že se se členy své kancelářské rodiny budete vídat častěji než se členy své skutečné rodiny. Zjistěte proto, v jakém složení má být vaše kancelářská rodina. Pokud jste single, máte byt v centru města a rádi chodíte do společnosti, tak budete možná hůře nacházet společnou řeč s lidmi, kteří mají malé děti, hypotéku a novostavbu v satelitu 50 km za městem.

„Co vás na práci tady nejvíce baví?“

Otázka, která nejednoho personalistu, HR manažera, náboráře i další, kdo vás zpovídají, uvede do rozpaků. Ale je zcela na místě! Uvědomte si, že pohovor je oboustranný, nevybírají si jen oni, ale i vy! Nebojte se ptát. Je zajímavé sledovat, jak lidé reagují – pokud bude dotazovaný zaskočen, začne lovit v paměti, možná bude někde problém! Pokud bezmyšlenkovitě, téměř zhypnotizovaně, pronese umělá korporátní hesla, bude někde asi ještě větší problém!

Tip: Soustřeďte se na to, jak lidé, kteří s vámi komunikují u pohovoru, o společnosti mluví. Máte dojem, že jde o jejich vlastní pohled nebo jsou to naučené fráze?

„Kdy je u vás nejvíce práce? A jak to probíhá?“

Jsou zaměstnání, kde se střídají volnější období, a naopak hodně vytížené dny a týdny. Určitě nebudete vypadat jako „flákač“, který se bojí o svůj komfort od 9 do 17, jde o to zjistit, jak se dokážou ve firmě vypořádat s větší zátěží. Je dobré vědět, co vás čeká a na co se můžete připravit.

Tip: Zeptejte se samozřejmě také na pracovní dobu, pokud je v inzerátu uvedeno, že je flexibilní, ujistěte se, co tím zaměstnavatel myslí.

„Jaký je u vás dresscode?“

Ne, není to divné a jde o zcela legitimní dotaz, který by měl zaznít. Klidně se na konci pohovoru, zeptejte, zda to, co má náborář na sobě, je typický oděv, ve kterém chodí běžně do práce.

Tip: Pokaždé je lepší se ujistit, co je a co není dovoleno, předejdete tak nějakému nedorozumění.

Zdroj: Monster.com

 


Back to top