Skip to main content

Jak vydělat na tom, kdo jste

ve spolupráci s nakladatelstvím Economia

Jak vydělat na tom, kdo jste
Metoda, která odhalí vaše "osobní zlato".

Proč se někdo vyšvihne k úspěchu, zatímco jiný zůstává trčet dole? Kouč Roger James Hamilton zkoumal životní cestu úspěšných. Po setkání s Billem Clintonem nebo nejbohatším mužem světa Carlosem Slimem si pohrál s osobnostní typologií lidí, kteří mají v životě "štěstí". Konstatoval, že na rozdíl od úspěšných si většina ostatních jen mlhavě uvědomuje, v čem spočívá jejich "osobní zlato". Co je hodnota, za kterou jim zaplatí. "Pokud to, co děláte, vyžaduje velkou námahu, neděláte správnou věc," tvrdí. Jeho metodika Dynamika bohatství pomáhá lidem poznat mentální vzorce, podle kterých se rozhodují.

"Poznat svůj typ pro mě byla transformační záležitost. Bylo to, jako bych si naostřil tupý meč," vysvětluje Martin Hausenblas, spolumajitel společnosti Adler v Ústí nad Labem, která vyrábí a distribuuje reklamní textil do světa. Ztotožňuje se s typem "tvůrce a vizionář". Naučil se, že je užitečnější, když "jen" vytváří strategii a na detaily si najme střední management. "Typologie a vedení kvalitním koučem otevře úplně nový prostor," říká. "Pomůže odpovědět, jaký typ lidí mi pomůže? Kdo by měl být součástí mého týmu? Kdo v něm nemá co dělat? Na co se mám soustředit, abych se jako podnikatel rozvíjel? Na to těžko naleznete odpovědi v izolaci."

Proto se podnikatelé sdružují v klubech a na workshopech. Patří k nim i Michael Wagner, majitel fitnesscentra a reklamní agentury. "Chci, aby moji obchodní partneři prošli stejným kurzem, protože se lépe poznáme jako byznys partneři. Když i moji zaměstnanci projdou testem, sestavíme úspěšnější tým," říká. Cílem není jen vydělat více peněz, ale být co nejefektivnější s co nejmenší námahou. Hamilton to přirovnává k vytvoření nádherné zahrady, do které si přivábíte krásné motýly. Když je člověk v souladu se svým typem, daří se mu finančně, ale především - takový člověk doslova září. A lepí se na něj správní lidé a klienti.

Hamiltonova Dynamika bohatství v podnikání se inspiruje zkušenostmi podnikatelů. Certifikovaní koučové sami prošli vrcholovými pozicemi v byznysu, takže neudělují obecné rady. I když je třeba říci, že ve svých základech není zcela unikátní. Tak jako řada dalších navazuje na myšlenky Carla Gustava Junga.

Hamiltonova metodika je hlavně pro ty, kdo chtějí uspět a nestojí jen o klinickou diagnostiku k vlastní sebereflexi. Udělat si na webu test svého typu je první krok. V angličtině ho za sto dolarů poskytují společnosti jako Wealth Dynamics, Prosperity Vision nebo Expertis. Více obohatí workshopy, na kterých podnikatelé sdílejí zkušenosti. V Česku se rozjíždějí od dubna a poskytuje je vzdělávací firma Expertis. Denní seminář stojí pět tisíc, permanentka na čtyři a půl dne kolem čtyřiceti tisíc.

Typologie je nejprospěšnější pro ty, kdo se chtějí dostat na vyšší úroveň, než je zasloužilý pracovník. Odpoutat se z této role je nejtěžší krok. "Někdy si zaměstnanec nemusí uvědomit, jakou oporu mu skýtá infrastruktura podniku. Při přechodu do podnikatelské role si musí být vědom toho, že všechna dosavadní podpora zmizí. Třeba i podpora týmu," vysvětluje Ján Polák, konzultant a kouč, který získal certifikaci přímo u Hamiltona. V první fázi je podle něj důležité poznat, jakou hodnotu nabízím a jaká je moje konkurence. Pak je důležité poznat "páku", která pomáhá násobit užitek plynoucí z tohoto talentu.

Jste spíše Tiger Woods nebo Steve Jobs? Najděte se

Tvůrce

Charakteristická je pro něj vize. Může to být podnikatel, který rád rozjíždí byznys. Nebo režisér, architekt. Tam, kde nic nebylo, stvoří něco nového.

Rizika při podnikání:

Tvůrci často hrozí, že doslova "rozdá", co vytvořil. Potřebuje proto, aby mu někdo pomohl ošetřit podíly na zisku a tantiémy. Když podniká, neobejde se bez realizačního týmu, který jeho myšlenky dotahuje. Když je totiž zavalen detaily souvisejícími s uvedením jeho vizí do života nebo s administrativou, bere mu to energii.

Jak na to:

I když je tvůrce v myšlenkách stále o krok napřed, vyplatí se mu je trochu "ukotvit". Jinak nic nedotáhne do konce. Měl by se stát specialistou, vybrat si činnost, kde mu jeho talent přinese maximální hodnotu a je zároveň obtížně napodobitelná. Zvlášť začátečník musí být čitelný pro klienty, aby si jej našli. Je třeba zvolit i správné komunikační kanály.

Příklad:

Steve Jobs má talent vytvářet kult inovací. Jeho produkty jsou těžko kopírovatelné, a když jej konkurence dožene, už je zase o míli dále. Získává tak až fanaticky loajální zákazníky.

Podporovatel

Rád buduje týmy a sítě postavené na lidech. Čísla ho nezajímají. Může být skvělý ředitel rozběhnuté firmy. Vytváří bohatství tím, že dává prostor jiným. V diáři má tisíce kontaktů, mnohem více než jiné typy.

Rizika při podnikání:

Pochybnosti. Připadá mu, že nic neumí, často si neuvědomuje důležitost své role. Jeho hodnota je v tom, že řídí ostatní. Dá prostor tvůrci, aby tvořil, mechanikovi, aby zlepšil systém, hvězdě, aby zazářila. Není nejlepší prodejce, protože mu až příliš záleží na vztahu. Spíš čeká na zájem druhé strany.

Jak na to:

Jeho největší devízou je důvěra. Lidé do jeho firmy jdou, protože na něj spoléhají. Využije svoje kontakty při marketingu. Díky němu totiž klienti nedají přednost konkurenci. A ti noví si řeknou: "Chci tenhle byznys dělat právě s ním." Má předpoklady dobře vést tým, jen musí sám sebe uznat jako odborníka na vedení lidí.

Příklad:

Jack Welsch, generální ředitel General Electric v letech 1981 až 2001, měl velmi propracovaný systém, jak hodnotit, oceňovat a motivovat lidi. Perfektně doladil metodu řízení talentů. Jeho knihy o vedení lidí se staly bestsellery.

Spojovatel

Ochota věci měnit, ale přitom nepokazit vztah, je pro něj nejdůležitější. S každým se zná a s každým je zadobře. Tito lidé jsou zábavní, všemu přístupní. Hodně věcí dohodnou při běžné konverzaci, potřebují svobodu, aby se mohli potkávat s lidmi. Zaměřují se na úzkou oblast trhu, ve které dominují, a kde přitahují skvělé příležitosti.

Rizika při podnikání:


Především je to závislost na hodnotě kontaktů a také situaci na trhu. Typicky jde o headhuntery nebo fotbalové agenty, kteří dobře vědí, jaká je aktuální hodnota každého hráče. Někdy je ale láká dojednat nejlepší podmínky hlavně pro sebe, což je může ohrozit v budoucnosti. Když dokáží zařídit, aby byli spokojeni i jejich spojenci, byznys jim pokvete.

Jak na to:

Nesmí nechat proklouznout mezi prsty příležitost. Musí být stále ve střehu. Potřebuje oporu ve stabilním administrativním zázemí. Klíčem k úspěchu je spojování správných lidí ve správný čas.

Příklad:

Miliardář a realitní makléř Donald Trump potřebuje tři sekretářky, protože buď sám telefonuje, nebo na hovor s ním někdo další čeká.

Obchodník

Nejlépe funguje, když je v epicentru dění. Jeho devízou je realistické vyhodnocení správné ceny toho, s čím pracuje. Často vidí, co ostatní přehlédnou. Vyniká proto tam, kde je třeba dělat operativní rozhodnutí.

Rizika při podnikání:

Mohou sejít z cesty, když se pustí do tvorby, administrativy či prezentace. "Získali jsme zastoupení nové firmy. Pustil jsem se i do tvorby propagačních materiálů. Není to moje parketa, ale beru to na sebe, protože vím, že to zvládnu. Jenže pak nemám čas na svou práci," říká Michael Wagner z fitness centra Flowin, který se prý díky typologii konečně "usazuje" ve své kůži.

Jak na to:


Umí "uzemnit" členy týmu, kteří létají v oblacích. Chce to dát na svoje postřehy a nebát se opřít o svůj názor. Většinou se trefí přesně do ceny věcí nebo služeb. Když mu při jednání něco nesedí, potřebuje o tom mluvit. Pokud nebude vše vyladěné, nebude se dobře cítit. Klíčem je pro něj lacino nakoupit a prodat dráže.

Příklad:

George Soros během deseti let od roku 1970, kdy založil Quantum Fund, zhodnotil svůj vklad o 4000 procent.

Akumulátor

Bohatne, protože hromadí věci a umí je zhodnotit. Obchodníci nakupují lacino a prodávají draho. Akumulátor peníze drží a přemýšlí, do čeho investuje. Vše si spočítá, myslí analyticky. V dětství sbírá známky, v dospělosti firmy, umělecká díla, historická auta, šperky. Také investuje na kapitálových trzích.

Rizika při podnikání:


Někdy s rozhodnutím příliš otálí. I když už nakumuloval vědomosti, firmy nebo peníze, bývá zbytečně pesimistický. Nezřídka hromadí i zbytečné věci místo toho, aby žil.

Jak na to:

Je želvou, která vyhrává závody. Chce to jen držet se svých plánů a tempa. Silnými stránkami jsou spolehlivost, opatrnost, rozvážnost. Bývá z něj výborný projektový manažer. Na mítinku si často dělá poznámky a pak prohlásí: "Promiňte, ale váš plán má tento zádrhel. Jak ho chcete vyřešit?" Na námitky vizionáře, který tvrdí, že se to vyřeší později, nedá. Chce před sebou mít jasné časové plány.

Příklad:

Warren Buffet investuje jen do firem s obratem nad 5 miliard. Při jeho hotovosti to není problém. Nejde o perfekcionistu, ale drží se svého plánu.

Lord

Typ, který velmi nerad plýtvá. Nejlépe umí zacházet s financemi. Zatímco hvězda utratí často peníze dříve, než je dostane, Lord si nekoupí nic ani potom.

Rizika při podnikání:

Někdy ho okolí považuje za lakomce. Paul Getty je naftový král, ale doma má pro hosty telefon na mince. Že by měl financovat cizí hovory, to je pro něj nemyslitelné. "Možná je nějaká náhrada za tvrdá fakta, ale nemám tušení, co by to mohlo být," tvrdí. Lordi umí být netaktní a hrubí. Jednají bez servítků a k věci, protože jsou přesvědčeni o své pravdě.

Jak na to:

Skvěle se mu bude dařit optimalizovat byznys a procesy. Nikdo o něm neví, protože je to introvert, ale najednou se objeví a skoupí nejsilnější firmy na světě. Klíčem k úspěchu je kontrola aktiv, které generují tok peněz.

Příklad:

O indickém oceláři Lakshmi Mittalovi toho nikdo moc nevěděl, než se stal největším výrobcem oceli na světě. Vyjednal fúzi s druhým největším producentem oceli na světě. Sice jej dvakrát odmítli, ale pak nabídl jinou cenu a nyní vlastní 95 % oceli na světě. Lakshmi Mittal neustále sleduje asi 65 ukazatelů. Podívá se na čísla a přesně ví, co se děje.

Mechanik


Daří se mu vytvářet geniální systémy. Problém je, že dokud není systém dokonalý, nikomu se o něm nezmíní. Je to perfekcionista orientovaný na detail. Dobře dokončuje věci a je schopný je doladit. Rychle zpozoruje chybu v systému.

Rizika při podnikání:

Když musí řešit problémy, které se týkají lidí, začne být frustrovaný. Jeho další slabinou je určitá nepružnost, která vyplývá z toho, že nedokáže odhlédnout od dořešení detailů, které si hlídá. Pracuje proto nesmírně pomalu a ostatním tím leze na nervy.

Jak na to:

Nezačne pracovat, pokud nedostane na stůl silný projekt. Potřebuje příležitost tvořit opravdovou dokonalost. A pak také musí najít odběratele pro svůj produkt. K tomu potřebuje spojovatele, který ostatní seznámí s jeho systémem, protože sám nic neprodá, na to je příliš slabý v komunikaci. Vyhovuje mu pracovat v ústraní.

Příklad:

Henry Ford vydělal na tom, že uspokojil poptávku po levných autech. Otevřel továrnu Highland Park, kde byla zavedena jako jedna z prvních na světě technologie pásové výroby. Inspirací pro něj byla organizace práce na jatkách.

Hvězda

Její rolí je zářit. Její cena roste, když je nedostupná. Jen tak v showbyznysu naplní stadion. Když je to majitel advokátní kanceláře, svým jménem jí zajistí renomé. Petr Mašek z firmy Mašek advokáti říká: "Dávám kanceláři tvář. Lidé se na mě obracejí, protože s nimi rád komunikuji. Navazuji kontakty a vztahy, otevírám spolupráci, ale věci k řešení předávám ostatním."

Rizika při podnikání:


"Musí si dát pozor, aby mluvila s rozmyslem," vysvětluje Mašek. "A také nesmí podlehnout dojmu, že je v byznysu jediná." I tak občas "přešvihne" sebeprezentaci.

Jak na to:

Klíčem je najít si identitu a hrát podle svých pravidel. Hvězdy dělá image. Vyplatí se hlídat si způsob prezentace. Třeba Bea Benková je koučka talentovaných žen. Lákat takové klientky na webu není pro ni vhodná strategie, její služby tím ztrácejí výlučnost. Volí proto osobní oslovení. Být hvězdou ale není jednoduché. Zatímco jedny přitahuje, druhé odpuzuje. Když image ztratí, má problém.

Příklad:

Golfista Tiger Woods ztratil identitu dokonalého člověka a manžela, když se objevily zprávy o jeho poměru. Okamžitě ho to poškodilo finančně. Když se omlouval veřejně ženě, nešlo jen o ni, ale také o sponzory. 


www.iHned.cz

Back to top