Jak na motivační dopis?
Rady a tipy od odborníků z praxe

V naší
personální agentuře se i dnes bohužel setkáváme se zaslanými životopisy,
k nimž nejsou přiloženy buď žádné motivační dopisy, nebo v lepším
případě alespoň pár nic neříkajících řádků. V takovýchto případech si pak
říkáme, zda má kandidát o tu, či onu pozici skutečný zájem, nebo zda frontálně
rozesílá své CV s představou, že se snad nějaký ten personalista chytne. Proč
ale my, personální konzultanti, vyžadujeme motivační, resp. průvodní, dopis ? Jak
by měl formálně a obsahově vypadat, resp. nevypadat, a co jím kandidát o sobě
řekne, aniž to má v úmyslu? Na tyto a další otázky se pokusím v následujícím
textu odpovědět.
Motivační dopis by měl být dnes
nedílnou součástí každého zaslaného CV. A nezáleží na tom, zda ho posíláte personální
agentuře, nebo přímo potenciálnímu zaměstnavateli. Je opravdu velkou chybou,
když uchazeč pošle svůj životopis bez motivačního dopisu na inzerát, ve kterém
vysloveně stojí „zašlete svůj životopis s motivačním dopisem na níže
uvedené kontakty". Co si asi pak řekne personalista o takovémto uchazeči? S největší
pravděpodobností něco v tom smyslu, že uchazeč o tuto pozici příliš
nestojí, když mu dělá problémy splnit základní požadavky uvedené většinou na
konci inzerátu. Jakým zaměstnancem takovýto člověk asi pak bude v budoucnu?
Jsou pozice, jejichž jednou
z hlavních náplní činnosti je tvorba písemných textů, jako jsou např. písemné
nabídky, smlouvy apod. Např. takový obchodní zástupce by neměl mít problémy
napsat logicky strukturovaný text bez obsahových, formálních a gramatických
chyb. Písemný projev je jeho první vizitkou. Právě on rozhoduje o tom, zda si
klient vybere jím nabízený produktu, nebo zda dá přednost konkurenci. A to
platí i pro všechny uchazeče, kteří hledají novou práci. Jednou z hlavních
funkcí motivačního dopisu je zaujmout čtenáře. Představte si, že máte před
sebou dva téměř identické životopisy. K prvnímu je přiložen motivační
dopis, k druhému nic, jen kontaktní údaje. Kterého uchazeče byste si
pozvali na pohovor? Naše personální agentura si pozve toho prvního.
Jak již bylo řečeno výše, motivační
dopis je vizitkou každého uchazeče. Jeho úkolem je zaujmout personalistu a
ponouknout ho, aby si přečetl i uchazečův životopis.
Někteří ale zaměňují motivační dopis s následujícími řádky
Dobrý den. Na Internetu mě zaujal inzerát,
ve kterém hledáte vhodné kandidáty na pozici XY. Domnívám se, že splňuji
všechny požadavky a že jsem vhodným kandidátem. V případě Vašeho zájmu se
rád/-a dostavím na osobní pohovor.
Dejme tomu, že uchazeč reagoval na pozici obchodního
zástupce. Hlavní náplní činnosti na této pozici je oslovování nových zákazníků,
péče o stávající klientelu, příprava písemných nabídek a jejich následná
prezentace u klienta, tvorba smluv atd. Takovýto člověk by měl být dynamický, energický,
dravý, samostatný apod. Co jsme se o uchazeči ale dozvěděli my z jeho
motivačního dopisu? Že je vhodným kandidátem. Ale proč právě on je vhodným a ne
někdo jiný? Text uvedený výše jako příklad nepovažujeme za motivační.
Říká se, že personalista stráví
s jedním CV, potažmo motivačním dopisem, 50 vteřin. Není to ale absolutní
pravda. Pokud nás dopis zaujme, přečteme pozorně i celostránkový text. Přesto
je ale vhodné koncipovat text na max. půl stránky formátu A4. Text by měl být
stručný, ale obsahově dokonalý. Buďte originální, jen tak zaujmete. Neposílejte
na různé pozice ten samý motivační dopis, snažte se napsat vždy nový, ve kterém
vyzdvihnete své jiné silné stránky. Dopis, který posílá uchazeč stále stejný na
všechny pozice, se pozná většinou podle oslovení Vážení. Vypovídá to o tom, že uchazeč se ani nesnažil zjistit jméno
konkrétního personalisty, který má pozici na starosti, resp. že nevěnoval
inzerátu patřičný čas. Uvedením jména personalisty se dopis stává mnohem
osobnějším, než když uvedete oslovení Vážená
paní, vážený pane.
Zmiňovala jsem i požadavek
gramatické bezchybnosti. Rozumí se tím nejenom správné použití i/y, ale i
interpunkce. Gramatické chyby nejsou dobrou vizitkou zvláště ne u pozice, která
bude ve větší míře samostatně tvořit písemné texty.
Pokud píšete svůj první motivační
dopis, dejte ho přečíst několika známým a zeptejte se jich, jak na ně text
působí a jaký obrázek by si oni o osobě pisatele udělali. Přečtěte si na
Internetu rady dalších personalistů a snažte se je zahrnout do svého textu. Na
takovémto textu je pak poznat, že se jeho tvorbě pisatel opravdu věnoval a že
má vážný zájem o novou práci.
Vzor
motivačního dopisu zde>>
autor:
PhDr. Kateřina Antalovská / Konzultant,
KP2 Czech Republic