Co by měl (a neměl) váš životopis obsahovat

Co by měl (a neměl) váš životopis obsahovat

Co napsat do životopisu


Životopis je reklama na tu nejdůležitější položku, jakou kdy v životě budete prodávat – na vás. Jeho cílem je odprezentovat čtenáři – potenciálnímu zaměstnavateli nebo náboráři – zajímavé a pozitivní informace o vašich schopnostech a dovednostech v takovém množství a takovým způsobem, aby získali dojem, že se s vámi prostě musí setkat a zjistit víc.

To znamená, že životopis by měl obsahovat pouze ty informace, které vám zajistí osobní pohovor. Veškeré další podrobnosti jsou zbytečné a navíc také riskantní, protože nejen zabírají místo, ale hlavně odvádějí pozornost od toho podstatného.

Takže jaké informace byste měli a neměli uvádět?

Existují v podstatě čtyři základní sekce, které musí každé resumé obsahovat - jméno a kontaktní údaje (osobní údaje), vzdělání, zaměstnaneckou historii a informace o jakýchkoli dalších schopnostech nebo zkušenostech, kterými disponujete, absolvovaných školeních, počítačových dovednostech, cizích jazycích, které ovládáte a profesních asociacích, jichž jste členem. Pokud jste byli v poslední době nezaměstnaní, potom je výhodné uvést i nějakou dobrovolnickou činnost, které jste se v tomto období věnovali.

Váš životopis by měl obsahovat faktické informace o údajích zmíněných výše. Co by obsahovat neměl, je vás názor na to, v čem si myslíte, že jste dobří.  Čtenář, který si vaše CV prochází, bude chtít vidět důkaz těchto tvrzení. Proto své schopnosti prezentujte popisem vaší kvalifikace, odpovědnosti a úspěchů – to znamená, co jste skutečně dokázali a kdy. Na to, co si myslíte, že jsou vaše silné stránky, se vás potenciální zaměstnavatel zeptá na pohovoru.

Osobní zájmy není třeba do životopisu zahrnovat, protože většinou s vašimi pracovními úkoly nemají nic společného a navíc mohou ve čtenáři vyvolat nepřesný dojem o vás samotných.
Jedinou výjimkou by byla situace, kdyby vaše volnočasové zájmy souvisely s pracovní pozicí, o kterou se ucházíte. Například pokud byste měli zájem o práci prodavačky v obchodě se sportovními potřebami, pak jsou vaše sportovní aktivity, pasivní či aktivní, informací, která bude čtenáře zajímat.

Jednoduše řečeno, držte se faktů (nikoli názorů) a přemýšlejte o tom, co je a co není důležité pro práci, která vás zajímá.

Natalie Kobica

Zdroj: www.monster.ca
Překlad: Renata Galertová, Copywriter Monster.cz