Hlavní stránka / Management / Udržení zaměstnanců / Jak motivovat zaměstnance malého či středního podniku?

Jak motivovat zaměstnance malého či středního podniku?

Jak motivovat zaměstnance malého či středního podniku?

listopad 2018

Když budete zaměstnávat dobrý tým a správně jej povedete, odměnou vám bude skvělý výkon a růst společnosti. Když se vám naopak nepodaří motivovat své zaměstnance, může to vést k nežádoucím zvratům, k nejistotě a chaosu na pracovišti.

 

Čím motivovat jednotlivce? Povzbuďte své zaměstnance, aby se na vašem podnikání účastnili jako partneři. Neznamená to, že z nich uděláte spoluvlastníky firmy, ale že každý, kdo pro vás pracuje, bude moci přispět k rozvoji a naplnění cílů společnosti.

 

Když oceníte dovednosti a talent, který věnují zaměstnanci vašemu podnikání, bude tato motivace nakažlivá i pro ostatní. Pocit sounáležitosti a partnerství se rozšíří i mezi další kolegy. Dobrý manažer také buduje důvěru mezi zaměstnanci na všech úrovních a bude usilovat o udržování otevřené komunikace.

 

Abyste mohli motivovat a aktivně zapojovat své zaměstnance, musíte porozumět různým faktorům, které ovlivňují pracovní den každého jednotlivce. Jakmile se vám to podaří, můžete být šéfem, který osloví všechny, aniž by musel mluvit k někomu konkrétnímu. Ale jak na to?

 

Poskytujte zpětnou vazbu

Začněte tím, že řeknete svým zaměstnancům, co si myslíte o jejich pracovním výkonu. Chvála je velkým motivačním prvkem, ale konstruktivní kritika není k zahození v případech, kdy se zaměstnanci musí na jisté oblasti více soustředit. Kritika je posune k lepším výkonům.

 

Nečekejte na roční zprávy. Chvála a kritika by měly být vždy po ruce, protože jejich prostřednictvím dáváte mimo jiné najevo, že se staráte o podnik, přidělené úkoly, i zaměstnance samotné.

 

Diskutujte o problémech, které společnost ovlivňují

Nejlepší řešení nepřichází vždy od manažerů a vlastníků firem. Mnohokrát je navrhnou zaměstnanci, kteří pracují v zákopech. Proto by měli být informováni, když vyvstanou nějaké větší problémy.

 

Důvěra je v tomto případě klíčová. Někdy budete mít nutkání chránit své podřízené před těžkostmi, kterými podnik prochází. Zadržování důležitých informací však může mít demoralizující efekt na zaměstnance.

 

Požádejte zaměstnance o názory a návrhy řešení

Pokud poskytujete zpětnou vazbu, měli byste být ochotni ji i přijímat. Ať vám zaměstnanci prezentují své nápady na opravu systémů, které nefungují, i na vyvíjení nových programů, které potřebujete pro zlepšení podnikání. Podporujte jejich zajímavé nápady a váš podnik bude prosperovat.

 

Kdykoliv to půjde, nechte zaměstnance definovat jejich povinnosti

To může zprvu působit děsivě, ale zas tak hrozné to není. Když přijmete někoho nového, stávající zaměstnanci pochopí, že si práci udrží, když dovedou zadané úkoly do zdárného konce.

 

Pak jsou tu speciální úkoly, které se čas od času objeví. Potřebujete nějakého dobrovolníka na charitativní večer? Někoho, kdo navrhne reprezentativní prostory? Nebo jen vymalovat místnost? Požádejte dobrovolníky o spolupráci a pověřte je daným úkolem. Budou rádi, že mohou pomoci s něčím, co je baví, a co nesouvisí s jejich rutinní pracovní náplní.

 

Nevyužívejte podřízených

Když se budete pokoušet motivovat své zaměstnance bez jakékoliv odměny či povzbuzení, tak je neudržíte nadšené dlouho. To ovšem neznamená, že peníze jsou jediná možnost. Za dobře vykonanou práci můžete odměňovat nepeněžními bonusy, jako jsou třeba slevy, poukázky či uznání (zaměstnanec měsíce).

 

Vaším úkolem je vytvořit prostředí, ve kterém budou zaměstnanci povzbuzováni a chváleni za dobrou a poctivou práci, která udržuje a zlepšuje vaše každodenní podnikání.

 

Zdroj: thebalancesmb.com