Hlavní stránka / Trendy v HR / Získávání kandidátů / 6 způsobů, jak odmítnout uchazeče o práci

6 způsobů, jak odmítnout uchazeče o práci

6 způsobů, jak odmítnout uchazeče o práci

listopad 2018

Způsob, jakým odmítnete neúspěšné kandidáty, hovoří za celou společnost i za firemní kulturu. Nesprávné postupy při odmítání uchazečů mohou vážně poškodit pověst vaší firmy a tím i vaši značku!

 

Průzkum společnosti Jobbio ukázal, že 82 % respondentů by nechtělo pracovat pro společnost, kterou předchází špatná pověst. Proto si nemůžete dovolit udělat chybu. Způsoby, jak odmítnout kandidáta, aniž byste zranili jeho city, skutečně existují.

 

Nenechte kandidáta čekat

Mnoho náborářů čeká až do konce náborového procesu, než informují neúspěšné kandidáty. Někteří dokonce vyčkávají až do doby, než nově najatý pracovník nastoupí do práce. To rozhodně nezavání uctivým chováním.

Vámi nepřijatý (a neinformovaný) kandidát může čekat na vaši odpověď a zatím odmítat všechny další nabídky v domnění, že má již zajištěné místo ve vaší společnosti. Jakmile učiníte finální rozhodnutí, dejte neúspěšnému kandidátovi vědět. Zbavte je nejistoty a následného trápení co nejrychleji. Ceňte si času druhých a je pravděpodobné, že budou respektovat ten váš.

 

Zavolejte mu

Pokud jste během náboru diskutovali s kandidátem telefonicky, měli byste mu zavolat a oznámit, že pro danou pozici není ten pravý. E-maily mohou často vyznít chladně a neosobně. Vyhraďte si pár okamžiků ze svého pracovního dne, vezměte do ruky telefon a zavolejte nevyhnutelné.

Vždycky poděkujte kandidátovi za jeho čas a úsilí, které věnovali náborovému procesu. Informujte je o tom, že pracovní místo již bylo nabídnuto někomu jinému, ale že si ceníte jejich zájmu. Je vhodné ještě poslat e-mail s informacemi, které jste jim sdělili po telefonu.

 

Zkraťte to

Vysvětlete žadateli, proč ho odmítáte, v jedné stručné větě nebo odstavci. „Ačkoliv na nás zapůsobily vaše dovednosti, rozhodli jsme se dát přednost kandidátovi, který měl více zkušeností v marketingu.“ Tím ukážete neúspěšnému kandidátovi oblasti, ve kterých se může zlepšovat, aniž byste museli zabředávat do dlouhé a nepříjemné diskuze.

Nezapomeňte vždy zmínit i pár pozitivních věcí. Nemusíte to přehánět, ale je důležité, aby vaše sdělení nebylo veskrze negativní. Buďte pevní, ale spravedliví.

 

Buďte osobní

Není nic horšího než strohé e-mailové odmítnutí nebo odměřený telefonní hovor plný notoricky omletých prázdných frází. Pokaždé oslovte kandidáta jeho jménem a zmiňujte věci, o kterých jste společně mluvili na pohovoru. Nezapomeňte na to, že osobě na druhém konci aparátu berete zrovna naději na zaměstnání, proto byste s ní měli jednat s respektem a po pečlivém zvážení. Jednoduše jednejte s ostatními tak, jak chcete, aby jednali s vámi.

 

Upřímnost nade vše

Není nejvhodnější čas začínat s falešnými sliby. Pokud máte skutečný zájem zůstat s neúspěšným kandidátem v kontaktu, pak se o tom zmiňte na konci telefonátu či e-mailu. Buďte ve spojení přes LinkedIn a uložte si jejich kontaktní údaje pro budoucí spolupráci.

Pokud si však nedovedete představit, že by tento odmítnutý uchazeč mohl někdy pracovat ve vaší společnosti, pak mu nedávejte plané naděje. Popřejte mu vše nejlepší do budoucna a tím skončete. Kandidáti vždy ocení vaši upřímnost.

 

Požádejte o zpětnou vazbu

Nábor zaměstnanců je dvoustranná mince. Když požádáte o feedback, zjistíte, co si kandidáti myslí o vašem náborovém procesu. Zatímco mnoho společností s potěšením rozdává zpětnou vazbu neúspěšným kandidátům, většina z nich si nenechá nastavit zrcadlo. Tím firmy přicházejí o cenné informace.

Když požádáte odmítnuté uchazeče o zpětnou vazbu, dáte tím najevo, že vám záleží na jejich názoru a že respektujete to, co vám chtějí říct. Nechtějte feedback pouze od úspěšných kandidátů. Měli byste se pokusit nahlédnout pod povrch. Všechny doručené feedbacky vám pomohou lépe strukturovat proces budoucích náborů.

 

Zdroj: thebalancesmb.com