Hlavní stránka / Trendy v HR / Jak upoutat kandidáty / Jak na zaměstnanecké benefity?

Jak na zaměstnanecké benefity?

Jak na zaměstnanecké benefity?

Existuje přes 350 výhod, které společnosti využívají k přilákání nových kandidátů. V tomto článku můžete zjistit, na kterých benefitech opravdu záleží.

Společnosti dříve poskytovaly základní benefity jako zdravotní, dentální či léčebné programy. A jak je to nyní? K dispozici je mnohem více – od praktických výhod (placená dovolená) až po prakticky neuvěřitelné (masér do domu).

Podle zprávy společnosti Society for Human Resource Management (SHRM) nazvané „Employee Benefits“ nabízí firmy svým zaměstnancům zhruba 350 různých vychytávek. Proplacení zdravotní péče poskytované přes video? To se vsaďte. Před 20 lety společnosti lákaly zaměstnance přibližně na 60 bonusů. O deset let později to bylo 219 a nyní se čísla zvýšila až na 350.
Společnosti zavádějí nové druhy výhod, aby získaly nové talenty. Proto potřebujete strategii, jak posoudit, které z jejich „výhod“ jsou pro vás skutečně výhodné. Pamatujte, že i v této oblasti platí pořekadlo, že není všechno zlato, co se třpytí. Některé výhody se zdají zpočátku atraktivní, ale musíte se ptát sami sebe, které vás zajímají natolik, abyste jich opravdu využili.

Zvažte své stávající a budoucí potřeby

Než půjdete na pohovor, vytvořte si seznam priorit a srovnejte je v pořadí dle nejvyšší důležitosti. Například pro většinu Američanů je zdravotní pojištění sponzorované zaměstnavatelem velkým benefitem. Bývá obvykle levnější a člověk jej ocení v případě, kdy pomůže pokrýt astronomické náklady při nemoci. Velkorysé penzijní příspěvky také nejsou k zahození.
Kromě standardních benefitů týkajících se zdraví vás pravděpodobně bude zajímat práce z domova. Nevadí vám pracovat přesčas, když peníze navíc půjdou na váš důchod? Co takhle každý den oběd zdarma? Tímto způsobem vás začne náborář zpracovávat a nabízet vám jedno blyštivější pozlátko za druhým. Proto byste si měli jasně stanovit, které výhody jsou v souladu s vašimi potřebami a které sice zní skvěle, ale pravděpodobně jich nikdy nevyužijete.

Jedním z nejnovějších benefitů na seznamu SHRM bylo zmrazení vajíček z jiných než z lékařských důvodů. Ať už se to jeví jako velkorysá nabídka, zmrazení vajíček vás nemusí zajímat třeba ani v nejmenším. Co když neplánujete mít žádné (další) děti? Oproti tomu stojí práce z domova tři dny v týdnu. To může být relevantní faktor, který ovlivní vaše rozhodování, zdali přijmout či odmítnout konkrétní pracovní nabídku.

Ze všeho nejdříve byste se měli zamyslet, proč odcházíte od svého stávajícího zaměstnavatele. K čemu vám budou platné tyto bonusy, když hledáte kariérní růst a citelné zvýšení platu?
Opět se spolehněte na svůj seznam priorit a odhadněte současnou fázi svého života, i to, kde budete za další dva nebo čtyři roky. Jestli plánujete založit rodinu, program s dotovanou školkou pro vás může být zajímavý. Pokud jsou ale vaše děti už na střední škole, bude tato nabídka irelevantní.

Nenaleťte

Může se zdát, že firmy využívají benefity jako náborový a retenční nástroj, ale často se prostě snaží odlišit od konkurence.
Předpokladem dobrého rozhodnutí je dostatek informací. Během pohovoru se zeptejte, jakých výhod zaměstnanci využívají nejvíce – i nejméně. Požádejte o leták s podrobným vysvětlením i o praktické informace k benefitům, které vás zajímají.

Potenciální zaměstnavatel by vám měl tyto informace poskytnout dříve, než nabídku práce přijmete. Často se stává, že detaily nejsou sdělovány automaticky, spíše zaměstnavatelé vyčkávají, až se jich kandidát zeptá – takže se ptejte! Podívejte se na benefity na webových stránkách společnosti a osobně poptávejte dodatečné informace.

Money, money, money

Každá koruna se (stále) počítá. Aby společnosti zamezily zvyšování fixních nákladů, utrácí více peněz za benefity a bonusy, než aby je investovaly do platů zaměstnanců. Když dostanete pracovní nabídku, zkuste se zeptat na tzv. sign-on bonus, což jsou peníze navíc, které dostanete za to, že jste se rozhodli upsat dané společnosti.

Podle reportu SHRM došlo v posledních pěti letech k významnému nárůstu bonusů nabízených zaměstnancům, jako jsou třeba jednorázové odměny za dosažení stanovených cílů či roční prémie. Koneckonců je jednodušší stáhnout některou z těchto výhod, než snížit plat. Některé benefity jsou neuvěřitelně lákavé, ale nikdy by neměly zastínit diskusi o měsíční mzdě. Jednorázová úhrada výdajů za on-line výukový kurz je fajn, ale nezaplatí vám pravidelnou splátku za dům.

Zdroj: Monster.com