Hlavní stránka / Trendy v HR / Hledání zaměstnanců / Pět věcí, které mohou zničit značku dobrého zaměstnavatele

Pět věcí, které mohou zničit značku dobrého zaměstnavatele

Pět věcí, které mohou zničit značku dobrého zaměstnavatele

Uchazeči o práci si v dnešní době společnosti pečlivě vybírají – zajímá je firemní kultura i její hodnoty. Lidé totiž chtějí svou práci milovat. Pokud máte zájem přivést do své společnosti skutečné talenty, musí vaše obchodní značka rezonovat.

Co je značka zaměstnavatele?

Soubor vlastností a atributů, často nehmotných, které odlišují organizaci od ostatních, slibují určitý druh pracovní zkušenosti, apelují na lidi, kterým bude konkrétní pracovní prostředí vyhovovat.
Nejde o to, jak velká či úspěšná vaše firma je (přestože to může mít vliv), ale o to, jak se v ní cítí vaši zaměstnanci. Vybudování silné značky zjednoduší proces náboru nových zaměstnanců. Je bohužel snadnější značku zničit, než ji udržet. Proto se podívejte, jak byste mohli poškozovat tu svou…

1. Myslíte si, že jste dobrý zaměstnavatel

Pokud se o svou pracovní sílu skutečně nestaráte, dobrou značku nezískáte. Je třeba mít spokojené a šťastné zaměstnance, kteří jsou ochotni vykřikovat do světa o tom, jak mají skvělou práci. Lidé denně využívají sociální sítě a píší recenze o firmách na různá fóra a blogy. Máte tedy jistotu, že když vaši zaměstnanci nebudou spokojeni, svět se o tom brzy dozví. Samozřejmě jsou více slyšet ti, kdo si stěžují, než ti, kteří chválí svého zaměstnavatele.

Otázky, které během pohovoru představí kandidátovi vaši společnost

Čím můžete své zaměstnance potěšit? Existuje řada způsobů, jak učinit své zaměstnance šťastnějšími:
-    Zapojte je do rozhodování o důležitých věcech.
-    Nabídněte férové platy.
-    Poděkování za dobře odvedenou práci dělá zázraky.
-    Buďte pozitivní.
-    Dávejte lidem zpětnou vazbu.
-    Důvěřujte jim.
-    Podporujte týmovou práci i jednotlivce.
-    Ctěte hodnoty společnosti.
-    Opravdu se o své zaměstnance starejte.

2. Nerespektujete své uchazeče
Ujistěte se, že zkušenosti vašich uchazečů jsou pozitivní a dobré. Nemají totiž vůči vám žádné závazky, a pokud jejich zkušenosti budou špatné, nic jim nebrání v tom, aby se o vás vyjadřovali negativně nebo se do vás pustili v ringu sociálních sítí. Lidé se budou zajímat, jak se asi chováte ke svým zaměstnancům, když ani s uchazeči neumíte zacházet s respektem.

Co potěší vaše kandidáty?
-    Jednejte s nimi s úctou.
-    Během celého procesu s nimi komunikujte.
-    Kontaktujte je i v případě, že na pohovoru neuspěli.
-    Poskytněte jim férovou a upřímnou zpětnou vazbu bez toho, aniž byste je urazili.
-    Nabídněte jim něco navíc, třeba užitečnou radu nebo cenný zdroj.
-    Odpovězte jim na jakékoliv otázky.

Představte si, že se vy sami nacházíte v roli uchazeče o práci, a zajistěte, aby si to uměl představit každý, kdo se do náborového procesu zapojí.

3. Dobrou značku si vynucujete
Je to past, do které se chytí mnoho společností. Ty rozhodnou o tom, jaká má být jejich značka, hlavně aby vypadaly dobře. A o zbytek se postará třeba reklama. Vypráví o tom, jak milují své zaměstnance, jak jsou jejich kanceláře plné štěstí a kytiček… Skutečnost je ale jiná.
Namísto vynucování a falešných her se zkuste zamyslet nad tím:

-    Kdo jste?
-    Koho chcete zaujmout?
-    Jak postupujete při náboru nových zaměstnanců?
-    Proč vaši stávající zaměstnanci zůstávají?
-    Co vás odlišuje?
-    Co můžete lidem zajímavého nabídnout?

A na základě odpovědí budujte respektovanou značku. Vaše sdělení světu musí být jasné, koherentní a silné (podpořené důkazy), a co je nejdůležitější – vaši zaměstnanci by měli být ochotni vaši značku podpořit a skutečně v ni věřit.

4. Nejednotnost
Největší problém může nastat, když je mezi značkou, kterou ukazujete zaměstnancům a značkou, kterou předkládáte zákazníkům, zřejmý nesoulad.
Měli byste reprezentovat svou značku během celého náborového procesu, ale i po něm.
Jednotný tón by měl prostupovat všemi aktivitami, jako jsou:

-    Náborové inzeráty
-    Veškerá komunikace (i telefon a e-mail)
-    Vaše pohovory
-    Proces začlenění
-    Strategie
-    Profil společnosti na sociálních sítích
-    Akce pro zaměstnance
-    Přehledy výkonů
-    Disciplinární řízení

Specifikujte svá očekávání skutečně brzy a pak jděte za svými cíli. Vytvoříte tak silnou renomovanou značku.

5. Zapomněli jste na svou tajnou zbraň
Co si myslíte, že je přirozenější a působivější? Když obcházíte lidi a vyprávíte jim, jak dobře zacházíte se svými zaměstnanci nebo vaši zaměstnanci, kteří se svěřují lidem kolem sebe, jak dobře s nimi zacházíte?

Uchazeči o práci chtějí slyšet o praktických zkušenostech. Některé společnosti zakazují, aby o nich jejich zaměstnanci mluvili, ale to je chyba. Pokud nepatříte do kolonky „špatný zaměstnavatel“, podpořte své zaměstnance, aby:
-    Psali články, posty a updaty o vaší společnosti.
-    Sdíleli videa a fotky, které budou vypovídat o jejich zkušenostech.

Také povolte sociální média na pracovišti!

Co by mohli zaměstnanci sdílet, aby podpořili vaši dobrou značku?
-    Fotky z teambuildingových aktivit, kde se lidé dobře baví.
-    Reportáž z charitativní události, které jste se zúčastnili.
-    Zábavné GIFY, inspirující citáty a články, které informují o životě ve vaší společnosti.

Společně můžete pomocí publikovaných příspěvků vylepšit profil společnosti, díky kterému budete působit jako nejlepší zaměstnavatel na světě.

Shrnutí
Vytvořením věrohodné značky zaměstnavatele zvýšíte atraktivitu své společnosti u potenciálních zaměstnanců i klientů.
Pokud chcete takovou značku vybudovat:

-    Buďte skutečně dobrým zaměstnavatelem.
-    Ujistěte se, že vaše kultura a značka jsou jasně definované a ve vzájemné harmonii.
-    Respektujte uchazeče o práci i zaměstnance.
-    Důvěřujte svým zaměstnancům, že o vás referují v dobrém.