Skip to main content

Jak na motivační dopis?

Rady a tipy od odborníků z praxe

Jak na motivační dopis?

V naší personální agentuře se i dnes bohužel setkáváme se zaslanými životopisy, k nimž nejsou přiloženy buď žádné motivační dopisy, nebo v lepším případě alespoň pár nic neříkajících řádků. V takovýchto případech si pak říkáme, zda má kandidát o tu, či onu pozici skutečný zájem, nebo zda frontálně rozesílá své CV s představou, že se snad nějaký ten personalista chytne. Proč ale my, personální konzultanti, vyžadujeme motivační, resp. průvodní, dopis ? Jak by měl formálně a obsahově vypadat, resp. nevypadat, a co jím kandidát o sobě řekne, aniž to má v úmyslu? Na tyto a další otázky se pokusím v následujícím textu odpovědět.

Motivační dopis by měl být dnes nedílnou součástí každého zaslaného CV. A nezáleží na tom, zda ho posíláte personální agentuře, nebo přímo potenciálnímu zaměstnavateli. Je opravdu velkou chybou, když uchazeč pošle svůj životopis bez motivačního dopisu na inzerát, ve kterém vysloveně stojí „zašlete svůj životopis s motivačním dopisem na níže uvedené kontakty". Co si asi pak řekne personalista o takovémto uchazeči? S největší pravděpodobností něco v tom smyslu, že uchazeč o tuto pozici příliš nestojí, když mu dělá problémy splnit základní požadavky uvedené většinou na konci inzerátu. Jakým zaměstnancem takovýto člověk asi pak bude v budoucnu?

Jsou pozice, jejichž jednou z hlavních náplní činnosti je tvorba písemných textů, jako jsou např. písemné nabídky, smlouvy apod. Např. takový obchodní zástupce by neměl mít problémy napsat logicky strukturovaný text bez obsahových, formálních a gramatických chyb. Písemný projev je jeho první vizitkou. Právě on rozhoduje o tom, zda si klient vybere jím nabízený produktu, nebo zda dá přednost konkurenci. A to platí i pro všechny uchazeče, kteří hledají novou práci. Jednou z hlavních funkcí motivačního dopisu je zaujmout čtenáře. Představte si, že máte před sebou dva téměř identické životopisy. K prvnímu je přiložen motivační dopis, k druhému nic, jen kontaktní údaje. Kterého uchazeče byste si pozvali na pohovor? Naše personální agentura si pozve toho prvního.

Jak již bylo řečeno výše, motivační dopis je vizitkou každého uchazeče. Jeho úkolem je zaujmout personalistu a ponouknout ho, aby si přečetl i uchazečův životopis.

Někteří ale zaměňují motivační dopis s následujícími řádky

Dobrý den. Na Internetu mě zaujal inzerát, ve kterém hledáte vhodné kandidáty na pozici XY. Domnívám se, že splňuji všechny požadavky a že jsem vhodným kandidátem. V případě Vašeho zájmu se rád/-a dostavím na osobní pohovor.

Dejme tomu, že uchazeč reagoval na pozici obchodního zástupce. Hlavní náplní činnosti na této pozici je oslovování nových zákazníků, péče o stávající klientelu, příprava písemných nabídek a jejich následná prezentace u klienta, tvorba smluv atd. Takovýto člověk by měl být dynamický, energický, dravý, samostatný apod. Co jsme se o uchazeči ale dozvěděli my z jeho motivačního dopisu? Že je vhodným kandidátem. Ale proč právě on je vhodným a ne někdo jiný? Text uvedený výše jako příklad nepovažujeme za motivační.

Říká se, že personalista stráví s jedním CV, potažmo motivačním dopisem, 50 vteřin. Není to ale absolutní pravda. Pokud nás dopis zaujme, přečteme pozorně i celostránkový text. Přesto je ale vhodné koncipovat text na max. půl stránky formátu A4. Text by měl být stručný, ale obsahově dokonalý. Buďte originální, jen tak zaujmete. Neposílejte na různé pozice ten samý motivační dopis, snažte se napsat vždy nový, ve kterém vyzdvihnete své jiné silné stránky. Dopis, který posílá uchazeč stále stejný na všechny pozice, se pozná většinou podle oslovení Vážení. Vypovídá to o tom, že uchazeč se ani nesnažil zjistit jméno konkrétního personalisty, který má pozici na starosti, resp. že nevěnoval inzerátu patřičný čas. Uvedením jména personalisty se dopis stává mnohem osobnějším, než když uvedete oslovení Vážená paní, vážený pane.

Zmiňovala jsem i požadavek gramatické bezchybnosti. Rozumí se tím nejenom správné použití i/y, ale i interpunkce. Gramatické chyby nejsou dobrou vizitkou zvláště ne u pozice, která bude ve větší míře samostatně tvořit písemné texty.

Pokud píšete svůj první motivační dopis, dejte ho přečíst několika známým a zeptejte se jich, jak na ně text působí a jaký obrázek by si oni o osobě pisatele udělali. Přečtěte si na Internetu rady dalších personalistů a snažte se je zahrnout do svého textu. Na takovémto textu je pak poznat, že se jeho tvorbě pisatel opravdu věnoval a že má vážný zájem o novou práci.

Vzor motivačního dopisu zde>>

autor: PhDr. Kateřina Antalovská / Konzultant, KP2 Czech Republic